Länsimetron liityntäliikenteen ongelmat korjattava heti!
Länsimetron liityntäliikenne ei toimi vielä kunnollisesti. Linjat kiertelevät liikaa ja kulkevat liian harvoin. Toisaalta monen osalta välimatka pysäkille on pidentynyt. Tarvitaan välittömiä korjauksia. Liityntälinjoja tarvitaan enemmän ja tiheämmällä vuorovälillä, sillä joukkoliikenteen on toimittava ihmisten arjen ehdoilla. Heikoin tilanne on suur-Espoonlahden alueella. Sinne tarvitaan myös suoria bussiyhteyksiä Helsinkiin siirtymäajalle, kunnes metron liikennöinti Kivenlahteen alkaa. Ihmisten matkat Espoonlahden alueelta Helsingin suuntaan joukkoliikenteellä ovat pidentyneet jopa 20-40 minuuttia! Ja myös Matinkylän tieverkosto on ruuhkainen.
Tämän ei todellakaan pitänyt olla lopputulos, vaan liityntälinjasto on suunniteltu huonosti ja aliresursoitu. Kun metropäätöstä pohdittiin valtuustossa kymmenisen vuotta sitten, meille päättäjille esitettiin, että vain joidenkin harvojen osalta matkat pitenevät maksimissaan 15 minuuttia ja että kaikkien muiden osalta muutokset ovat vain muutamia minuutteja suuntaan tai toiseen. Näin voi olla, mikäli liityntäliikenne on hyvä ja kattava. Sen puolesta teemme Espoon vihreissä nyt lujasti työtä.
Juuri nyt on HSL:llä suunnitelmia heikentää myös Espoon muita sisäisiä yhteyksiä. Tätä ei voi hyväksyä. Esimerkiksi on aie lakkauttaa suora bussiyhteys Pohjois-Espoosta Leppävaaraan. Ehdotus on, että bussi toisi Espoon keskuksen asemalle, josta voi jatkaa junalla Leppävaaraan. Ajatus on tosi huono, sillä linjayhteys Leppävaaraan on tärkeä Jorviin, Karaporttiin ja Leppävaaraan työpaikoille sekä moniin yläkouluihin ja ammatilliseen opetukseen sekä harrastuksiin. Muutokset olisivat täysin joukkoliikenteen varassa oleville nuorille kohtuuttomia.
Akuutisti on korjattava metron syöttöliikenteen ongelmat asukkaiden palautteen perusteella. Ja on korjattava Espoon sisäisten linjojen ja poikittaisyhteyksien heikennykset.
Tässä tilanteessa olen sentään iloinen siitä, että saimme eduskunnassa nopeutettua metron jatko-osan rakentamisen Kivenlahteen. Mutta siltikin tätä välivaihetta on jäljellä ainakin pari vuotta ja havaitut puutteet on korjattava heti. Metron vahvuus on se, että se yhdistää pääkaupunkiseudun idästä länteen. Ihmisiä ei pidä kuitenkaan pakottaa autoilijoiksi kehnoilla liityntäjärjestelyillä.
Tämän ei todellakaan pitänyt olla lopputulos, vaan liityntälinjasto on suunniteltu huonosti ja aliresursoitu. Kun metropäätöstä pohdittiin valtuustossa kymmenisen vuotta sitten, meille päättäjille esitettiin, että vain joidenkin harvojen osalta matkat pitenevät maksimissaan 15 minuuttia ja että kaikkien muiden osalta muutokset ovat vain muutamia minuutteja suuntaan tai toiseen. Näin voi olla, mikäli liityntäliikenne on hyvä ja kattava. Sen puolesta teemme Espoon vihreissä nyt lujasti työtä.
Juuri nyt on HSL:llä suunnitelmia heikentää myös Espoon muita sisäisiä yhteyksiä. Tätä ei voi hyväksyä. Esimerkiksi on aie lakkauttaa suora bussiyhteys Pohjois-Espoosta Leppävaaraan. Ehdotus on, että bussi toisi Espoon keskuksen asemalle, josta voi jatkaa junalla Leppävaaraan. Ajatus on tosi huono, sillä linjayhteys Leppävaaraan on tärkeä Jorviin, Karaporttiin ja Leppävaaraan työpaikoille sekä moniin yläkouluihin ja ammatilliseen opetukseen sekä harrastuksiin. Muutokset olisivat täysin joukkoliikenteen varassa oleville nuorille kohtuuttomia.
Akuutisti on korjattava metron syöttöliikenteen ongelmat asukkaiden palautteen perusteella. Ja on korjattava Espoon sisäisten linjojen ja poikittaisyhteyksien heikennykset.
Tässä tilanteessa olen sentään iloinen siitä, että saimme eduskunnassa nopeutettua metron jatko-osan rakentamisen Kivenlahteen. Mutta siltikin tätä välivaihetta on jäljellä ainakin pari vuotta ja havaitut puutteet on korjattava heti. Metron vahvuus on se, että se yhdistää pääkaupunkiseudun idästä länteen. Ihmisiä ei pidä kuitenkaan pakottaa autoilijoiksi kehnoilla liityntäjärjestelyillä.
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home