sunnuntai, tammikuuta 21, 2007

Pääkaupunkiseudun yhteistyö ja joukkoliikenne

Eilisessä vihreiden pääkaupunkiseudun valtuustoryhmien kokouksessa käsiteltiin tärkeitä ajankohtaisia kysymyksiä. Esille nousivat joukkoliikenne ja ammattikorkeakoulujen Evtek-Stadia yhdistäminen. Helsingin ja Vantaan valtuustot ovat jo hyväksyneet yhdistymisen, Espoon valtuustossa asia käsitellään huomenna.

Vihreiden kuntapäättäjien tapaamien pidettiin Espoon Emmassa, alussa oli aikaa tutustua moderniin taiteeseen. Saastamoisen upea kokoelma herättää katsojassa monenlaisia tuntemuksia.

Joukkoliikenteessä kaikkein tärkeintä on alentaa lipun hintoja, sekä valtion että kuntien on subventoitava lisää rahaa joukkoliikenteeseen. Seutulippu on liian kallis ja ongelmallisia ovat seutulipun rajavyöhykkeet, joissa rajan ylittäminen lyhyellä matkalla tulee matkustajalle kalliiksi. Ongelman voisi ratkaista ”päällekkäisvyöhykkeillä”. Eli Leppävaarasta pääsisi Konalaan sisäisen lipun hinnalla ja Leppävaarasta pääsisi myös muualle Espooseen sisäisen lipun hinnalla, kuten nytkin. Muutosta nykyiseen olisi siis raja-alueiden ylityksen alentaminen, kun lähtöpiste ja saapumispaikka ovat lähekkäin.

Toinen hyvä vaihtoehto on tasatariffi koko YTV-alueella eli yhtenäinen lipun hinta. Tässä tapauksessa hinta tulisi määrittää halvimman nykyisen lipun, eli Helsingin sisäisen lipun, hinnaksi. Tämä tulee kalliiksi ja vaatii huomattavasti suurempaa satsausta joukkoliikenteeseen kunnilta ja valtiolta. Vihreät ovat siihen valmiita, mutta ovatko toiset? Tähän mennessä eivät ole olleet. Vihreät ovat aina jääneet vaille kokoomuksen ja demarien tukea, kun YTV:n hallituksessa ovat vaatineet lipun hintoja alemmas.

Tasatariffin etu olisi se, että pitkiäkin työmatkoja kannattaisi tehdä joukkoliikenteellä. Pitkän matkan takaa tulevan matka julkisilla voi sisältää lukuisia vaihtoja ja olla siksi hankala ja työläs. Siitä ei pitäisi rangaista kalliilla lipun hinnalla.

Logiikka lipun hintojen alentamisen hyödyllisyydessä piilee siinä, että saadaan enemmän joukkoliikenteen käyttäjiä, jolloin taloudellinen kannattavuuskin paranee. Nykyiset lippujen hinnat ovat kipurajalla.