Metro valtuustossa
Eilen oli valtuustossa infoa metron kustannusarvion noususta. Tämä kustannuskysymys tulee ottaa vakavasti, kaupungin rahapussista on kustannettava tärkeät peruspalvelut. Espoon toimialajohtaja Louko on ilmoittanut kustannuskatoksi nyt 800 M euroa, mikä merkitsee 37 % korotusta päätöksentekoaikaiseen hintaan. Osa noususta selittyy turvallisuusvaatimusten kiristymisellä. Turvallisuudesta ei pidäkään tinkiä, eikä esteettömyydestä. Joukkoliikenteeseen tulee päästä kätevästi myös rollaattorilla, pyörätuolilla ja lasten rattailla. Satsaisin myös asemien viihtyisyyteen ja liityntäpysäköintiin.
Kustannusten nousua pitää silti pyrkiä estämään, emme voi olla valmiita tilaamaan mihin hintaan hyvänsä. Joka tapauksessa näin suurissa investoinneissa on myyjän markkinat. Mahdollisimman paljon hankkeen osatekijöistä pitää voida kilpailuttaa.
Kustannusten nousua pitää silti pyrkiä estämään, emme voi olla valmiita tilaamaan mihin hintaan hyvänsä. Joka tapauksessa näin suurissa investoinneissa on myyjän markkinat. Mahdollisimman paljon hankkeen osatekijöistä pitää voida kilpailuttaa.
1 Comments:
Täsmennystä metron hintaan:
Kustannus 452 Me 10/2005 korjattuna indeksillä 10/2007 on 533 Me. Uusi arvio ilman varauksia on 731 Me, joten hinnan nousua näin laskien on 37%.
Vertailu perustuu kustannusarvioon 731 Me. Kustannusta on nostanut muun muassa tiukentuneet turvamääräykset, operointi automaattiohjauksella, geo- ja kalliotekniikan suunnittelun tarkentuminen: maaperä on ennakoitua vaikeampaa.
Lukuun 800 Me on lisätty varausta odottamattomaan, mahdollisesti tulevaan hinnankorotukseen.
Tärkeää on kuitenkin kustannusten kurissa pitäminen ja hyvä olisi, jos hintaa saisi alaspäin. Kuulemani mukaan metroyhtiössä selvitetään parastaikaa säästökohteita.
Lähetä kommentti
<< Home