tiistaina, joulukuuta 21, 2010

Onko Mäntsälään mänijöitä? -juna menee!

Valtion budjetti hyväksyttiin viimeisessä syyskauden istunnossa. Eduskuntakäsittelyssä korjattiin tärkeitä asioita, kuten rantaradan ja oikoradan liikennöinti Uudellamaalla. Alun perin budjetissa esitettiin leikattavaksi rahoitusta VR:n lähiliikenteestä, mutta eduskunta palautti rahoitusta. Oli iso riski, että Lahden ja Helsingin väliä liikennöiviltä Z-junilta tai Helsingin ja Karjaan välillä liikennöiviltä Y-junilta olisi leikattu vuoroja. Junaliikenne on keskeisen tärkeä Uudenmaan hyvinvoinnille ja työmatkaliikenteelle. Vuoroja tarvitaan pikemminkin lisää. Oikoradalla kulkevat, Mäntsälässä pysähtyvät Z-junat Lahteen ovat saavuttaneet nopeasti suuren suosion. Y-junissa Siuntioon ja Karjaalle ei yksinkertaisesti ole karsimisen varaa, koska vuoroväli on jo nyt niin harva.

Uusimaa on kasvava maakunta, ja työmatkaliikenteen järjestäminen alueella on keskeinen tulevaisuuden kysymys. Kaavoituksella ohjataan asutusta raideliikenteen ääreen, jotta päästään yhä kestävämpään yhdyskuntarakenteeseen.

Muita budjetin tärkeitä lisäyksiä oli luontopalveluiden turvaaminen, nuorten työpajatoiminnan edistäminen, päihdeäitien ja heidän lastensa hoidon turvaaminen, lisäys vesistö- ja vesihuoltotoimenpiteiden avustuksiin sekä poistokalastusprojektiin. Lajien suojeluun olisin toivonut suurempaa satsausta, mutta se jää seuraavan kauden haasteeksi. Iloitsen Uudenmaan alueen Itämeren suojelun täsmätoimihankkeesta, Raha-hankkeesta: Uudenmaan tuottajajärjestöt ja Uudenmaan ely-keskus toteuttavat yhteistyössä maatalouden vesiensuojeluhankkeen Ravinnehuuhtoutumien hallinta vuosina 2009-2013.

Tässä vielä pari linkkiä talousarvioaloitteisiin, jotka liittyvät edellä kirjoitettuun:

Vuodelta 2010: lajien suojeluun
Vuodelta 2008: Itämeren suojeluhankkeeseen Uudellamaalla

1 Comments:

Anonymous Harri Haanpää said...

Hienoa, että uhka junavuorojen leikkauksista nyt väistyi - rautatiet ovat Länsi- ja Keski-Uudenmaan elämänlanka!

12:52 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home